کفپوش بتنی حیاط | طریقه ساخت کفپوش بتنی

کفپوش بتنی حیاط

کفپوش بتنی حیاط

کفپوش بتنی حیاط یکی از چندین نوع کفپوش حیاط است. کفپوش‌ها کمک بسیار زیادی در داشتن فضایی آراسته به ساختمان‌سازان می‌کنند. انواع مختلفی از کفپوش‌ها برای مصارف مختلف تهیه و تولیدشده‌اند. در اینجا قصد داریم درباره کفپوش بتنی حیاط توضیحات مفیدی را به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

1- نگاهی به تاریخچه کفپوش

کشور ایران نسبت به دیگر کشورها در استفاده از فرش‌ها دستباف به‌عنوان کفپوش در اتاق‌ها و منازل همیشه پیشرو بوده است. فرش‌ها نفیس و دستبافی که امروزه دیگر بر عنوان زینت و کالایی گران‌بها شناخته می‌شوند؛ اما امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در ساخت‌وسازها اتفاق افتاده است بسیار کمتر از فرش برای کفپوش استفاده می‌شود.

بشر رفته‌رفته روی به سمت کفپوش‌هایی آورد که با مصالح ساختمانی ایجاد شدند. خانه‌ها منازل لوکس‌تر شدند و از انواع سنگ‌ها گران‌بها طبیعی برای کفپوش منازل مسکونی و کف حیاط و پیاده‌روها استفاده کردند. با توجه به زیبایی که کفپوش‌های متنوع به منازل می‌بخشند و همچنین عمر طولانی و مزایای بسیار زیاد دیگر، به‌سرعت محبوبیت آن‌ها را در بین عموم گسترده شد.

امروزه در تمامی پیاده‌روها، هتل‌ها، ساختمان‌ها اداری و مسکونی، سینما، مترو هر مکان دیگری که شما تصور کنید از کفپوش‌ها استفاده‌شده است. با توجه به گستردگی موارد استفاده کفپوش قطعاً جنس، ابعاد، رنگ، مواد اولیه و … هرکدام از کفپوش‌ها با توجه به کاربری آن با کفپوش دیگر متفاوت است. در ادامه به توضیح یک شاخه خاص از کفپوش‌ها می‌پردازیم و کفپوش بتنی حیاط را برای شما دوستان توضیح خواهیم داد.

کفپوش بتنی حیاط
نمای نزدیک کفپوش بتنی

2- کفپوش بتنی حیاط چه نوع کفپوشی است؟

کفپوش بتنی حیاط یکی از انواع پرمصرف در کفپوش حیاط است. این کفپوش از بتن ساخته‌شده و ترکیبات مهم آن سنگ‌آهک، سولفات کلسیم، سنگ‌های گرانیتی و صخره‌ای است. از این کفپوش بیشتر برای مکان‌های عمومی و حیاط منازل مسکونی و ویلاها استفاده می‌شود. کفپوش بتنی بسیار مقاوم و با استحکام است.

این نوع کفپوش بسیار به‌صرفه و اقتصادی است. سطح این بتن صاف و مسطح است. مقاومت مزن بالایی دارد و مناسب برای محیط‌های پرترافیک می‌باشد. همچنین در شرایط آب و هوایی مختلف استقامت بسیار بالایی دارد. به دلیل داشتن مزایا بسیار زیاد که دارد در معماری ساختمان‌ها به‌وفور استفاده می‌شود.

برای اطلاع از قیمت موزاییک حیاط اینجا کلیک کنید!

3- کفپوش بتنی حیاط چگونه ساخته می‌شود؟

این نوع کفپوش به دو روش ویبره‌ای و پرسی ساخته می‌شود. هرکدام را با جزییات در ادامه توضیح خواهیم داد:

1-3  روش پرسی:

در این روش کفپوش بتنی حیاط به‌صورت دولایه ساخته می‌شود که از طریق فشار دستگاه پرس اینت دولایه متراکم می‌شوند. روش پرسی یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌های تولید کفپوش بتنی حیاط است. کفپوش‌های بتنی پرسی دارای ابعاد و رنگ‌های مختلف هستند. با استفاده از سیمان، ماسه و سنگ‌دانه تولید می‌شوند.
در برابر تغییرات جوی و همچنین شست‌وشو مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. این کفپوش‌ها بعدازاینکه ترکیبات آن‌ها تکمیل می‌شود در قالب ریخته شدند، وارد دستگاه پرس می‌شوند و آب میان بافتی مواد آن بیرون خارج می‌شود. به دلیل خالی بودن هسته مرکز آن از آب مقاومت این نوع کفپوش بسیار بالا است.

2-3  روش ویبره‌ای:

فرایند تولید به رو ویبره‌ای به این شکل است که بتن ابتدا در یک قالب پلاستیکی ریخته می‌شود و سپس از روی میز ویبره عبور کرده و به اتاق بخار وارد می‌شود. پس از گذشت 24 ساعت از قالب جداشده و لعاب‌های سیمان که رو سطح کفپوش بتنی قرار دارد را با فشار آب پاک می‌شوند. اینک نمای بهتری از سنگ‌دانه‌ها مشخص می‌شود.
در این روش کفپوش تراکم خود را از لرزش به دست می‌آورد. کفپوش‌ها به‌صورت تک لایه تولید می‌شوند. کفپوش‌های تولیدشده به روش ویبره‌ای جذب آب فوق‌العاده پایینی دارند. قیمت کفپوش‌های ویبره‌ای بسیار اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است.

کفپوش بتنی
کفپوش بتنی رنگی

4- انواع کفپوش بتنی حیاط کدام است؟

انواع بسیار مختلف و متنوعی از کفپوش بتنی حیاط وجود دارد. در این بخش به بررسی انواع مختلف از کفپوش‌های بتنی می‌پردازیم:

 

1-4 کفپوش بتنی پرسی:

این کفپوش‌ها که در ابعاد و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند از طریق فشار پرس متراکم می‌شود. درواقع جنس آن بتن است که از ترکیب ماسه، سیمان و سنگ‌دانه‌ها و پودر سنگ تهیه‌شده است. معمولاً این‌ نوع کفپوش و چیدمان منظمی که در کنار هم‌ دیگر دارند به‌عنوان کفپوش حیاط استفاده می‌شوند.

موزاییک نامی قدیمی برای کفپوش‌های بتنی است. از دیرباز تا اکنون یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی بوده و در بسیاری از پروژه‌های عمرانی و ساختمانی کاربرد مفید دارد. کفپوش‌های بتنی پرسی در برابر حریق و آتش مقاومت بسیار بالایی دارند. همچنین جذب آب فوق‌العاده پایین و در برابر یخ‌زدگی و انجماد مقاوم هستند.

 

2-4 کفپوش بتنی ویبره‌ای:

این نوع از کفپوش بتنی حیاط در اثر فشار دستگاه ویبره تولید می‌شوند، اکثراً به‌ شکل تک لایه‌ای هستند. کاربرد کفپوش‌های ویبره‌ای بسیار زیاد است و می‌توان از این کفپوش‌ها برای محوطه‌سازی حیاط‌ها و پارک‌ها و استراحتگاه‌ها، منازل و پارکینگ‌ها است.

برای اطلاع از قیمت کفپوش بتنی اینجا کلیک کنید!

کفپوش بتنی حیاط
کفپوش بتنی پرسی

 

3-4 کفپوش‌های بتنی طرح سنگ:

اگر شما به طرح و نقش‌های قدیمی علاقه‌مند هستید می‌توانید از کفپوش بتنی طرح سنگ استفاده کنید. این کفپوش‌ها دارای تمام مزایی کفپوش بتنی هستند و فقط در طرح ظاهری متفاوت‌اند. این کفپوش‌ها ظاهری طبیعی و زیبا دارند و می‌توانید از آن‌ها برای زنده کردن فضای حیاط خود استفاده کنید. همیشه سبک‌های قدیمی و سنتی مخاطبان خود را داشته است.

شما با استفاده از کفپوش بتنی سنگی در کنار دستیابی به کفپوش با استحکام به زیبایی خاص و منحصربه‌فردی نیز خواهید رسید. این مزیت باعث شده که کفپوش‌های بتنی سنگی به‌نوعی محبوب‌ترین نوع در بین کفپوش‌های بتنی باشند. دروای شما می‌توانید با خرید یک محصول به دو ویژگی مهم زیبایی و استقامت باهم دست پیدا کنید.

4-4 کفپوش‌های بتنی پیش‌ساخته:

این مدل از کفپوش‌های بتنی مناسب برای کارفرمایان و افرادی است که از سبک یکنواخت خانه یا محل کار خود خسته شده‌اند. این کفپوش‌ها بعد از شکل‌گیری در قالب‌ها و نصب در محل اجرا با الگوهای مختلفی در کنار هم قرارمی گیرنده با تکرار مکر این الگو قرارگیری باعث می‌شوند که ظاهر ساده تبدیل به ظاهری شیک و عالی شود.

این مدل از کفپوش‌های بتنی بسیار اقتصادی و کم‌هزینه هستند و نصب آن نیز هزینه زیادی به همراه ندارد. نصب کفپوش‌های بتنی پیش‌ساخته با توجه به نوع خاکی که در آن قرار می‌گیرد باید بر روی سطحی از ماسه و شن فشرده نصب و اجرا شوند تا مقاومت خود را حفظ کرده و همچنین ظاهری فوق‌العاده به محیط هدیه دهند.

کفپوش بتنی حیاط و نما
بتن نما و کفپوش

 

5-4 کفپوش‌های بتنی پازلی:

این نوع کفپوش بتنی با استفاده از دستگاه ویبراتور متراکم می‌شود. همچنین این نوع کفپوش بتنی حیاط به دو حالت خشکِ چینی و تر ارائه می‌شود. با استفاده از ویبره اجزای تشکیل‌دهنده کفپوش متراکم می‌شوند. از نام این بتن پیداست که در زمان اجرا به‌صورت پازل کنار هم قرارگرفته و زیبایی خاصی را به محیط می‌بخشند. مزیت‌های آن مقاومت بالا، تحمل فشار زیاد، اجرا کامل در محیط و … اشاره کرد.

این کفپوش مناسب برای پارک‌ها، پیاده‌روها، کناره استخرها و همچنین حیاط ویلا و منازل مسکونی است. نصب فوق‌العاده آسان و همچنین تعمیر بسیار ساده‌ای دارند.


نکات مهم در زمان اجرا کفپوش بتنی چیست ؟


6-4 کفپوش‌های بتنی ترافیکی:

یکی از مشکلاتی که در شهرسازی همیشه دغدغه آفرین بوده، دستیابی به سطح زمین مستحکم در محل پرتردد ماشین‌ها است. زمینی که مستحکم و مقاوم باشد و توان تحمل وزن ماشین‌ها را در تردد روزانه داشته باشد. با پیشرفت صنعت کفپوش سازی به این نتیجه رسیدند، یکی از ایده آل ترین گزینه‌های موردنظر که برای عبور و مرور بسیار در سطح شهر و حتی ماندن ساعت ترافیک و عبور ماشین‌های سنگین باری، استفاده از کفپوش‌های بتنی است که به آن کفپوش‌های بتنی ترافیکی نیز گفته می‌شود.

این نوع کفپوش استحکام فوق‌العاده بالایی دارد. و به همین علت برای عبور و مرور شهری، خیابان‌ها، فضاهای پرتردد شهری بسیار مناسب است. طرح و رنگ‌های مختلفی دارد و در بین مخاطبان و عموم مرد بسیار محبوب است.

بیشتر بخوانید : کفپوش بتنی چیست؟ مزایا و معایب کفپوش بتنی کدام است؟

4-7کفپوش های بتنی آراکس :

فاکتور اصلی در انتخاب کفپوش بتنی استحکام آن است . اگر درمحلی که شما برای انجام کفپوش انتخاب کرده اید رفت و آمد بسیار زیادی اتفاق می افتد ، کفپوش بتنی آراکس مناسب ترین گزینه است. این نوع کفپوش از نظر صنعتی بسیار استحکام بالایی دارد و همیشه به همین دلیل یکی از انتخاب های مشتریان بوده است .

هیچکس حاضر نیست که محصولی زیبا از نظر ظاهری را انتخاب کند اما این محصول دارای استحکام نباشد و طی گذشت مدتی کوتاه از بین برود . قطعا برای شما هم همین مورد صدق می کند .اولین گزینه برای انتخاب کفپوش مناسب برای حیاط باید استحکام باشد . زیرا محلی که تمام عبور و مرور افراد انجام میشود حیاط منازل است .

گاها برخی منازل هستند که پارکینگ نداشته و اتوموبیل های خود را در حیاط منازل خود پارک میکنند . کفپوش حیاط باید به قدری استحکام داشته باشد که  وزن ماشین را تحمل کند و سریعا با چند مرتبه رفت و امد شکست نکند . کفپوش بتنی آراکس تمام این ویژگی ها را داشته و بهترین گزینه برای حیاط هایی با این شرایط است.

4-8کف‌پوش‌های بتنی آراکس ملاتی:

این نوع کفپوش برای استفاده در کف کارگاه‌ها و کارخانه‌ها تولیدشده است. به دلیل نوع ساختاری که دارد مناسب مکان‌هایی با شرایط سخت و ضربات سنگین می‌باشد. مقاومت کف‌پوش بتنی آراکس ملاتی بسیار بالا بوده و میتواند بار سنگین را تحمل کند. مواد اولیه سازنده آن سنگ‌ریزه‌ها و سیمان می‌باشد.

این محصول ویژگی رنگ‌پذیری را نیز دارد و به خاطر همین خاصیت توانسته سلیقه بسیاری از مشتریان را پاسخ‌گو باشد. نگهداری و تمیزکاری آن بسیار ساده انجام می‌شود. تردد ماشین‌آلات مثل لیفتراک‌ها، هیچ مشکلی برای کف‌پوش بتنی آراکس ایجاد نمی‌کند. در محل‌های مختلفی مثل فرودگاه‌ها، مترو، کارخانه‌های خودروسازی، کشتارگاه‌ها و … از این کف‌پوش بهره می‌گیرند.

تا به این لحظه تنها محصولی که توانسته رضایت کثیری از مشتریان خود را در حوزه صنعت به خود جلب کند، کف‌پوش بتنی آرا کس ملاتی بوده است. با توجه به خصوصیاتی که این کف‌پوش دارد محصولی ایده آلی برای استفاده در ساختمان‌های صنعتی هست. برخی افراد به دلیل این خصوصیات از این کف‌پوش در منازل مسکونی استفاده می کنند، اما این کار فقط باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و برای منازل مسکونی نیاز به کف‌پوشی با این مقاومت نیست.

موزاییک بتنی حیاط
موزاییک بتنی اراکس

4-9کف‌پوش‌های آراکس پاششی:

در اکثر ساختمان‌ها وزن کف‌پوش یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب است. کف‌پوش‌های آراکسی پاششی نوعی کف‌پوش ملاتی هستند که وزن بسیار سبکی رادارند. به دلیل داشتن وزن کم در سقف پارکینگ‌ها کاربرد دارد. داشتن وزن کم مزیتی است که درمجموع باعث سبک بودن کل سازه و ساختمان می‌شود. مناسب‌ترین کف‌پوش برای سقف، کف‌پوش آراکس پاششی می‌باشد.

این محصول به شکل پودر قابل‌استفاده است و بر روی یک‌لایه بتن تازه قابل‌اجرا است. دیگر مزیت‌های کف‌پوش بتنی اراکس پاششی داشتن مقاومت بالا در برابر نفوذ آب است و استحکام بالایی نیز دارد. از دیگر مصارف این کف‌پوش در مراکز عمومی بهداشت، انبارها و سوله‌های نگهداری کالا، راه‌آهن‌ها، چایخانه‌ها و فست فودها، سرویس‌های بهداشتی عمومی. این نوع کف‌پوش دارای رنگ‌بندی متنوع هستند و تمام سلیقه‌ها را پاسخ‌گو است.

کفپوش بتنی رنگی حیاط

کفپوش بتنی رنگی باعث می‌شود که فضای حیاط زیباتر و دلنشین شود. البته اگر کمی خلاقیت و هنر چاشنی طراحی برای کفپوش حیاط شود قطعا طرح خاص و زیبایی خواهید داشت. معمولا استفاده از کفپوش هایی که رنگ عمقی دارند گزینه مناسب تری است. زیرا رنگ آین نوع کفپوش ها در اثر هیچ گونه عامل خارجی از بین نخواهد رفت.

درواقع نمی‌توان مشخص کرد که کدام رنگ کفپوش رنگ زیباتری است. انتخاب رنگ با توجه به شاخصه های کلی نمای ساختمان شما انجام می شود و امری کاملا سلیقه ای است. اگر شما اصول زیبایی شناسی را رعایت کنید و طراحی و محوطه سازی فضای حیاط تان را با توجه به ترکیب رنگ های تعیین شده پیش ببرید، قطعا شما در پایان کار یک اثر بی‌نطیر خواهید داشت.

توجه داشته باشید، حتما رنگ هایی را کنار هم قرار دهید که از لحاظ گرمی و سردی نزدیک به هم باشند. استفاده از رنگ های خنثی مثل خاکستری نیز می‌تواند در ترکیب بندی رنگ ها کمک کننده باشد. حتما در این زمینه از متخصصین راهنمایی بگیرید.

کفپوش بتنی حیاط باغ

باغ ها عموما محلی هستند که ماشین های شخصی حتما به آن ورود می کند. پس با توجه به این، اولین مشخصه ای که باید برای کفپوش بتنی باغ در نظر بگیرید استحکام و مقاومت آن در برابر فشار است. مورد بعدی که در باغ ویلا مشاهده می شود، وجود درختان و گیاهان است. قطعا باید کفپوش بتنی استفاده شده در باغ جذب آب بسیار پایینی داشته باشد. وگرنه با آبیاری مرتب گیاهان موجود در باغ رفته رفته کفپوش ها از بین می روند.

نکته بعدی که باید در کفپوش بتنی باغ رعایت شود، اصول زیر سازی است . معمولا ریشه درختان باعث تخریب کفپوش ها می شود. در زمان اجرای کفپوش باید به نحوی این کار انجام شود که کمترین آسیب از بزرگ شدن درختان اطراف کفپوش به آن وارد شود. به دلیل یزرگ بودن محوطه باغ، شما می‌توانید در باغ ویلا از ابعاد مختلف کفپوش بتنی استفاده کنید.

توجه کنید که رنگ کفپوش بتنی خود را هماهنگ با طبیعت انتخاب کنید تا هارمونی زیبا تری برای شما ایجاد شود. آب‌بندی اصولی برای کفپوش بتنی باغ یکی از ضروری ترین کارهاست. زیرا اگر آب بندی برای تنها فقط یکی از کفپوش ها به شکل درست انجام نشود، این مشکل رفته رفته به تمام کفپوش های اطراف آن سرایت خواهد کرد. در نتیجه تمامی کفپوش ها دچار لقی می‌شوند. درواقع تمام هزینه شما با یک کم توجهی از دست خواهد رفت.

مزایا کف‌ پوش بتنی حیاط

مقاومت بالا در برابر ضربات، گرما و سرما یکی از ویژگی‌هایی است که کف‌پوش بتنی حیاط به خود اختصاص داده است. کف‌پوش بتنی حیاط بر علاوه مناسب بودن قیمت می‌توان از طرح‌ها و ابعاد مختلف برای زیبای محل موردنظر استفاده کرد. این نوع کف‌پوش حیاط از مقاومت زیادی در برابر تغیر رنگ در مقابل نور خورشید، اشعه فرابنفش و محیط‌های قلیایی دارد. همچنین اگر در شهر یا مکانی زندگی می‌کنید که در طول روز دمای هوا متغیر است این کف‌پوش برای حیاط از مقاومت بالا در برابر انقباض و انبساط در برابر اقلیم‌های آب‌وهوایی مکان برخوردار است و آسان بودن شست و شویی آن نیز از مزایای این نوع کف‌پوش برای حیاط است.

معایب کفپوش بتنی حیاط

این نوع موزاییک در طول زمان طولانی به انقباض و انبساط‌های شدید واکنش می‌دهد و باعث جداشدن سنگ‌های طبیعی از بدنه می‌شود. یکی از اصلی‌ترین معایب کف‌پوش بتنی حیاط نصب پرهزینه و سخت‌تر بودن آن نسبت به دیگر کف‌پوش‌ها است. در این نوع کف‌پوش برای حیاط مرغوب بودن کیفیت و مواد اولیه مهم است و از حساسیت زیادی برخوردار است. ممکن است در صورت وجود خاک در ماسه یا استفاده از پودر سنگ این کف‌پوش حیاط ترد شود.

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *