انواع موزاییک پارکینگ | ویژگی موزاییک پارکینگ

آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که موزاییک مناسب برای پارکینگ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ همانطور که می‌دانید پارکینگ جز مکان‌های پر رفت‌ و آمد یک ساختمان محسوب می‌شود و به دلیل عبور وسایل نقلیه نظیر خودرو لازم است تا نسبت به کیفیت موزاییک به کار رفته شده دقت کافی را به خرج دهیم. موزاییک‌ها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر یک از آن‌ها برای مکان‌های خاصی کاربرد دارند. ما در این مقاله به بررسی انواع موزاییک پارکینگ خواهیم پرداخت بنابراین اگر قصد تهیه کفپوش برای پارکینگ را دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

موزاییک یکی از مصالحی است که برای کف سازی در فضاهای خارجی و حتی حیاط و پارکینگ از آن استفاده می‌شود. موزاییک‌‌ها مصالحی هستند که در رنگ‌ها و طرح‌های زیبا و همچنین با مقاومت و ماندگاری بالا تولید می‌شوند.‌ همانطور که گفته شد پارکینگ محل پر رفت‌ و آمدی است و تشخیص مناسب‌ترین و باکیفیت ترین موزاییک برای آن کار مشکلی است. برای انتخاب موزاییک مناسب در ابتدا باید بدانیم که موزاییک مناسب پارکینگ چه ویژگی‌هایی دارد و سپس پس از آگاهی درباره این موضوع، می‌توانیم موزاییک مورد نظر را آگاهانه انتخاب کنیم.

موزاییک پارکینگ بتنی
موزاییک بتنی

قسمت‌های تشکیل دهنده موزاییک

همه‌ی موزاییک‌های موجود در بازار به صورت کلی از دو لایه تشکیل شده‌اند.

  • لایه رویه: طرح و نقش‌های به کار رفته در موزاییک‌ها در این لایه می‌باشد. در واقع این لایه از سیمان، آب، پودر سنگ و… ساخته شده و سهم آن در موزاییک 20 درصد می‌باشد.
  • لایه زیرین: این لایه حدود 80 درصد از موزاییک را تشکیل می‌دهد و بخش اصلی آن به حساب می‌آید. در واقع می‌توان گفت که فشار وارد شده بر موزاییک توسط این قسمت تحمل می‌شود و اگر موزاییکی لایه‌ی زیرین مقاومی داشته باشد، طول عمر آن نیز بیشتر خواهد بود.

ویژگی‌های لازم برای موزاییک پارکینگ

  • موزاییک پارکینگ باید از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار باشد و همچنین طول عمر و دوام طولانی داشته باشد.
  • موزاییک پارکینگ مناسب باید قابلیت نظافت را داشته باشد و نظافت آن سریع و آسان باشد.
  • موزاییکی برای پارکینگ مناسب که لغزنده نباشد و سبب لیز خوردن ماشین‌ها یا افراد نشود.
  • موزاییک پارکینگ از رنگ و تنوع بسیار بالایی برخوردار باشد.
  • جذب آب بسیار پایینی داشته باشد.

موزاییک‌های مناسب برای پارکینگ

موزاییک سیمانی

موزاییک سیمانی موزاییکی است که در ساخت آن از سیمان، آب و پودر سنگ استفاده شده است. این موزاییک‌ها فاقد هرگونه سنگ‌ دانه‌های تزئینی می‌باشند و روی آن‌ها طرح‌ها و یا شیارهایی وجور دارد. موزاییک سیمانی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می شود و با داشتن قیمتی مناسب و ظاهری ساده، گزینه مناسبی برای کف پوش پارکینگ می‌باشد‌. لازم به ذکر است که این موزاییک نسبت به موزاییک‌های دیگر در برابر ضربه و یخ زدگی بسیار مقاوم بوده و در انواع موزاییک سیمانی شسته، موزاییک سیمانی ساده، موزاییک سیمانی سیاه و موزاییک سیمانی پرسی در بازار وجود دارد.

موزاییک پارکینگ
موزاییک پارکینگ سیمانی

موزاییک‌های شیاردار

این موزاییک شیارهای برجسته‌ای دارند که این شیارها ظاهری شبیه به سنگ فرش به آن‌ بخشیده‌اند. این موزاییک مناسب‌ترین گزینه برای فضای بیرون نظیر پارک‌ها، حیاط‌ها و یا حتی پیاده‌رو می‌باشد. جالب است بدانید شیارهای این موزاییک علاوه بر این که ظاهر زیبایی به آن بخشیده است، سبب می‌شود که سطح روی موزاییک در هنگام بارندگی لغزنده نشود و یا حتی اگر در پارکینگ استفاده شود، از شتاب گرفتن ناگهانی ماشین خودداری خواهد کرد. بنابراین این موزاییک‌ها به دلیل عدم صیقلی بودن گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در پارکینگ خواهند بود.

موزاییک‌های سنگ‌دار

در داخل این موزاییک‌ها از سنگ‌های زینتی استفاده شده است که همین عامل سبب زیبایی این موزاییک‌ها شده است.  سنگ‌های به کار رفته سبب برجستگی در روی این موزاییک‌ها شده است که میزان برجستگی و همچنین اندازه سنگ‌ها متفاوت است. جالب است بدانید که این موزاییک‌ها بیشتر در فضاهایی استفاده می‌شود که زیبایی آن‌ها بسیار مورد توجه است. به عنوان مثال می‌توان گفت که این موزاییک‌ها به دلیل ظاهر زیبایی که دارند بیشتر در حیاط خلوت‌ها و بالکن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که این موزاییک کمتر برای پارکینگ استفاده می‌شود اما اگر قصد تهیه موزاییک پارکینگ از این نوع را دارید حتما به میزان برجستگی‌های روی موزاییک توجه کنید و موزاییکی را انتخاب کنید که برجستگی زیادی نداشته باشد و مانع تردد خودرو نشود.

کفپوش پارکینگ
کفپوش پارکینگ

موزاییک گرانیتی

همانطور که گفته شد در موزاییک‌های سنگ‌دار از سنگ‌های زینتی استفاده می‌شود اما در موزاییک‌های گرانیتی از دانه‌های ریز و یا حتی درشت شن استفاده می‌شود. برجستگی به وجود آمده توسط دانه‌های شن بسیار اندک است و برای تردد خودرو مشکل‌ساز نخواهد بود به همین دلیل می‌توان از این گزینه برای کف‌سازی پارکینگ نیز استفاده کرد. این نوع کفپوش یکی از بهترین موزاییک پارکینگ می باشد.

موزاییک پلیمری

در ساخت این موزاییک‌ها از رنگ‌های معدنی، سیمان، سنگدانه و روان کننده‌های بتنی استفاده شده است. موزاییک‌های پلیمری مقاومت بسیار زیادی دارند و بسیار مستحکم می‌باشند. همچنین لازم به ذکر است که این موزاییک‌ها مقاومت خوبی در برابر یخ زدگی دارند و میزان جذب آب آن‌ها بسیار پایین است. به دلیل ویژگی های خاصی که موزاییک پلیمری دارد انتخاب آن به عنوان کفپوش پارکینگ پیشنهاد می شود.

کفپوش موزاییکی
کفپوش رنگی پارکینگ

موزاییک پلاکی

این موزاییک‌ها از آن دسته از موزاییک‌هایی هستند که در سایزهای مختلف وجود دارند. سطح روی این موزاییک‌ها صاف و صیقل پذیر بوده و از مصالح سخت ساخته می‌شود. زیبایی و چشم نوازی این موزاییک باعث شده محبوبیت خود را بین ساختمان سازان و مصرف کنندگان حفظ کند و به عنوان بهترین موزاییک پارکینگ شناخته شود.

موزاییک بتن شسته یا واش بتن

در ساخت این موزاییک‌ها از مصالحی همچون ماسه، سنگدانه‌های معدنی، چسب بتن و روان کننده بتن استفاده می‌شود. این موزاییک‌ها قدرت تحمل فشار بسیار بالایی دارند و به دلیل استفاده از چسب بتن، سنگدانه‌های آن از یکدیگر جدا نخواهند شد. همچنین موزاییک واش بتن به دلیل مقاومت در برابر شرایط جوی، قابلیت استفاده در فضاهای باز نظیر پیاده رو، پمپ بنزین، مکان‌های عمومی و… را دارد.

موزاییک برای پارکینگ پر رفت و آمد

برای پارکینگ هایی با ترافیک بالا ، باید کفپوشی را انتخاب کرد که توانایی استقاومت بالایی داشته باشد. زیبایی همیشه مهم بوده اما برای این مورد باید استقامت را در اولویت قرار دهید. در واقع با توجه به ساخت آپارتمان های جدید ، پارکینگ اولین بخشی است که اشخاص وارد می شوند، پس قطعا طرح و زیبایی نیز مهم خواهد بود .

شما باید محصولی انتخاب کنید که این دو ویژگی را در کنار هم داشته باشد . ابعاد موزاییک نیز در استقامت آن تاثیر دارد . هرچه قدر ابعاد کوچکتر باشد استقامت و تحمل وزن بیشتر خواهد بود . از طرفی کار کردن و اجرا موزاییک با ابعاد کوچک کمی زمان بر و سخت خواهد بود اما استقامت این محصول ارزش این سختی کار را خواهد داشت.

چیدمان نامنطم کفپوش
چیدمان نامنطم کفپوش

کفپوش پارکینگ – موزاییک یا سرامیک؟!

همیشه برای انتخاب بین دو شی باید مقایسه ای دقیق بین آنها انجام داد. موزاییک و سرامیک هم از این قاعده مستثنا نیستند و برای انتخاب صحیح تر باید به طور دقیق آن ها را مورد مقایسه قرار دهیم:

موزاییک ها مقاومت بیشتری دارند و ضخامت آن ها نیز بسیار بیشتر از سرامیک است. قیمت به صرفه تر و اقتصادی آن نیز در محبوب بودنش بی تاثیر نبوده است. استقامت موزاییک در فشار، سرما، ضربه و … باعث شده که به بهترین انتخاب برای کفپوش حیاط باشد. در برابر موزاییک، سرامیک ها تنوع طرح و رنگ بسیار بالاتری دارند و توانسته تمام سلیقه ها را تا حد بسیار زیادی پاسخ گو باشد. سرامیک ها بسیار در برابر حریق و آتش سوزی مقاوم اند. اما استحکام زیادی در برابر فشار و ضربه ندارند.

برای خرید بهتر نکات زیر را مد نطر داشته باشید:

برای مناطق سرد و گرم موزاییک ها و سرامیک های متفاوت خریداری کنید. مثلا برای مناطق سردسیر بهتر است از موزاییک های شیاردار یا موزاییک هایی که سطح رویی آنها داری موج و اشکال هست استفاده شود. با این کار شما از لغزنده شدن کف محوطه خود تا حدودی جلوگیری خواهید کرد. توجه کنید که سطح رویی موزاییک و یا سرامیک به هیچ عنوان صاف و لغزنده نباشد.

در مناطق گرمسیر حتما توجه کنید از مورزاییک و سرامیک های رنگ روشن استفاده کنید تا جذب گرما کمتر به کفپوش شما انجام شود.

یک نکته بسیار مهم در انتخاب کفپوش پارکینگ، سهولت در تمیزکاری است. توجه کنید مدل انتخابی شما به راحتی تمیز شود و برای شما دردسر ساز نشود.

بهترین موزاییک برای پارکینگ

مورادی هست که باعث میشود برخی موزاییک ها در اجرا کفپوش پارکینگ بهتر عمل کنند . در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

  1. تحمل وزن: موزاییک های پلیمری تحمل وزن پایین تری دارند و بعد از گذشت مدتی که در معرض فشار و یا عبور ماشین آلات قرار بگیرند ترک خورده و کارایی خود را از دست خواهند داد. موزاییک های بتنی بهترین گزینه برای تحمل وزن و فشار هستند . در بین موزاییک های موجود در بازار، موزاییک های بتنی عالی ترین انتخاب برای کفپوش پارکینگ خواهند بود.
  2. قیمت : پارکینگ های بزرگ و عمومی قطعا سطح بسیار گسترده تری برای اجرا کفپوش دارند و مساله ایجاد شده در این پروژه ها، مساله مالی و قیمت کفپوش خواهد بود. موزاییک های بتنی و صنعتی گزینه های خوبی برای مدیریت هزینه هستند.
  3. آب و هوا : برخی کفپوش ها با کمترین تغییر در آب و هوا دچار پوشته شدن و یا ترک برداشتن می‌شوند. بروز سرما شدید یکی از مواردی است که آسیب جدی به کفپوش وارد می کند.
کفپوش پارکینگ
کفپوش پارکینگ

چرا از بتن برای کف‌سازی پارکینگ استفاده کنیم؟

بتن و مواد بتنی از پرکاربردترین متر یال های استفاده‌شده در ساخت‌وساز ساختمان است. استفاده از کف‌پوش‌های بتنی نیز درکفسازی پارکینگ بسیار کاربرد دارد. در ادامه چندین ویژگی کفپوش بتنی را بررسی می‌کنیم:

  •  دوام: ماندگاری بتن در میان تمامی مصالح ساختمانی بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است. دوام این متر یال در شرایط آب و هوایی مختلف و ترافیک سنگین نیز بالا خواهد بود.
  • هماهنگی با محیط: استفاده از بتن تنها در ساخت و زیرسازی و پی ریزی ساختمان ختم نمی‌شود. این متریال باارزش را می‌توان به‌عنوان کفپوش (در اکثر محیط‌ها)، ساخت میز و صندلی، مبلمان شهری، سینک بتنی، ظروف و اکسسوری بتنی و … استفاده کرد.
  • طرح پذیر: یکی از خاصیت‌هایی که بتن را بسیار کاربردی‌تر کرده است، خاصیت انعطاف‌پذیری نامحدود این متریال است. به‌راحتی تقریباً هر شکل و طراحی را می‌توان با بتن ایجاد کرد. بتن را می‌توان رنگ‌آمیزی کرد و شکل‌های هندسی با طرح‌های متفاوت را برای انواع سلیقه‌ها ایجاد کنیم.
  • شرایط نگهداری آسان: نگهداری از بتن بسیار ساده و راحت انجام می‌شود. به دلیل سخت بودن جنس بتن رشد علف هرز در این متریال اتفاق نمی‌افتد. با نگهداری صحیح از بتن می‌توانید طول عمر این متریال رو تا چند دهه حفظ کنید.
  • مقرون‌به‌صرفه: با توجه به مزیت‌هایی که بتن به همراه خود دارد، با مقایسه با دیگر متریال های ساختمانی، قیمت اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه دارد.
کفپوش بتنی پارکینگ
کفپوش بتنی پارکینگ

مشکلات استفاده از بتن به‌عنوان کف‌پوش پارکینگ

یکی از مواردی که می‌تواند در استفاده از بتن به‌عنوان کف‌پوش پارکینگ مشکل‌ساز شود، تمایل بتن به ترک‌خوردگی است. انبساط و انقباضی که بر اثر گرم و سرد شدن به بتن وارد می‌شد، ممکن است باعث ترک‌خوردگی و آسیب به بتن شود. توجه کنید که به هنگام اجرا کف‌پوش بتنی بین 2 یا 3 سال آب‌بندی انجام دهید.

قیمت موزاییک پارکینگ

برای کف‌سازی پارکینگ از موزاییک‌های مختلف با طرح و ابعاد مختلفی استفاده می‌شود. موزاییک‌های پلیمری، پرسی صاف پرسی و شیاردار از جمله موزاییک‌های معروفی هستند که به‌عنوان موزاییک پارکینگ استفاده می‌شوند که هرکدام بسته به نیاز و بودجه شما انتخاب می‌شوند.

  • موزاییک پارکینگ پلیمری

موزاییک پلیمری نوع‌های مختلفی برای استفاده دارد که می‌توان به موزاییک رزینی، سنگ مصنوعی و ویبره‌ای اشاره کرد. این موزاییک پارکینگ در ابعاد 30*30 – 40*40 – 50*50 – به تولید می‌رساند و از استحکام بالایی نیز برخوردار هستند. قیمت موزاییک پلیمری نسبت به سنگ مصنوعی هزینه کمتری دارد و هزینه نصب آن نیز کم‌تر است. رنج قیمتی موزاییک پارکینگ پلیمری، در بازه 40 تا 80 هزار تومان بسته به ابعاد و طرح‌های انتخاب شما، هزینه نیز متغیر است.

  • موزاییک پارکینگ پرسی

موزاییک پارکینگ پرسی صاف، یکی دیگر از موزاییک‌هایی است که بسیار استفاده می‌شود. این موزاییک پارکینگ سطحی صاف و  قیمت آن نیز نسبت به موزاییک پارکینگ پلیمری و سنگ مصنوعی مقرون‌به‌صرفه نیز هستند. رنج قیمتی موزاییک پارکینگ پرسی صاف، در بازه 40 تا 90 هزار تومان بسته به ابعاد و طرح‌های انتخابی شما، قیمت نیز متغیر است.

بهترین نوع موزاییک پارکینگ

موزاییک‌های پرسی در بسیاری از رسانه و منابع به‌عنوان بهترین نوع موزاییک برای پارکینگ پیشنهاد شده است. بهترین موزاییک پارکینگ باید در برابر سایش و ضربه مقاومت بالایی برخوردار باشد. موزاییک پرسی بعلاوه در اثر ضربه و سایش و یخ‌زدگی مقاوم است، دارای تنوع رنگ و طرح نیز هست. در معماری جدید مرتبط با پارکینگ، این بخش که برای ورودی ساختمان قرار می‌گیرد، نورپردازی در پارکینگ بسیار مهم است و انعکاس نور در پارکینگ زیبایی آن را دوچندان می‌کند. پس در انتخاب موزاییک موردنظر به کیفیت صیقلی بودن آن نیز توجه داشت که موزاییک پرسی با دارابودن این ویژگی می‌تواند بهترین نوع موزاییک پارکینگ باشد.

به بای ناب بپیوندید

حتماً با کسب‌وکار اینترنتی آشنایی دارید، این نوع کسب کارعلاوه بر صرف زمان کمتر، صرفه‌جویی در هزینه، امکان مقایسه و انتخاب بهتر، تنوع محصولات و پیدا کردن سریع محصولات و… باعث رشد کسب‌وکار شما نیز می‌شود. اگر شما بخواهید در شهر خودتان تبلیغ انجام دهید، برعلاوه هزینه سنگین بیلبورد و زمان کم برای تب لغات و محدودیت، به رشد کسب‌وکار شما کمکی نخواهد کرد.

با راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی شما مشتری بیشتری جذب می‌کنید،24 ساعته باز هستید، امکان خرید راحت و از ویژگی فروش بر مبنای تقاضا بهره‌مند می‌شوید.

تیم بای ناب با پشتیبانی حرفه ای و مجرب این امکان را برای شما فراهم کرده تا فروش در محصولات و مجریان محصولات بتنی به شما کمک کنند که درامد و رشد کسب و کار خود همراه شوید. شما می توانید با ثبت فروشگاه به صورت رایگان در سایت بای ناب، اقدام به فروش محصولات بتنی کنید. اقدام به ثبت فروشگاه. در صورت بروز مشکل با پشتیبانی تماس بگیرید و فروشگاهتان را در کمترین زمان بسازید.

کلام پایانی

همانطور که گفته شد موزاییک‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر یک از آن‌ها برای فضاهای خاصی کاربرد دارند. انتخاب موزاییک پارکینگ از میان موزاییک‌های نام برده شده کاملا به سلیقه فردی شما بستگی دارد اما توصیه می‌شود که از به کار بردن موزاییک‌هایی که بیشتر جنبه زینتی دارند اجتناب کنید و موزاییکی را انتخاب کنید که از مقاومت و تحمل بار بسیار بالایی برخوردار باشد.

موزاییک پارکینگ از مهم ترین بخش های یک ساختمالن است و باید توجه زیادی به انتخای نوع مرغوب آن داشته باشیم . در این مقاله سعی کردیم انواع آن را برای شما شرح داده تا بتوانید انتخاب درست تری را انجام دهید.در پایان امیدواریم که این مقاله برای خریداران موزاییک پارکینگ و علاقه‌مندان به این موضوع موثر واقع شده باشد.

مقالات پیشنهادی :

موزاییک پرسی – بررسی مزایا و معایب

همه چیز درباره موزاییک صنعتی

موزاییک پلیمری چیست ؟

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *