ابعاد موزاییک – اندازه موزاییک – ابعاد و اندازه موزاییک مناسب حیاط، پشت بام، پیاده رو و…

ابعاد موزاییک

عوامل تاثیر گذار و تعیین کننده ابعاد موزاییک چیست؟

ابعاد موزاییک یک شاخص مهم و کاربردی برای مهندسان، طراحان، سازندگان و پیمانکاران است.در حال حاضر با تنوع زیادی از موزاییک ها در بازار روبرو هستیم که هر یک از آنها ابعاد مخصوص به خود را دارند.

شاید بپرسید که آیا استانداردهای خاصی برای تعیین ابعاد موزاییک وجود دارد؟ باید گفت سازمان ملی استاندارد، مهمترین نهاد تاثیرگذار و تعیین کننده ابعاد و ویژگی های موزاییک و دیگر مصالح ساختمانی ايران است. این نهاد علاوه بر ابعاد بر ویژگی های ظاهری موزاییک، میزان جذب آب موزاییک، میزان مقاومت سایشی موزاییک، میزان مقاومت در برابر سر خوردن موزاییک و مقدار شکست موزاییک ها نظارت دارد.

بر اساس قوانین این سازمان ابعاد موزاییک داخلی و خارجی بر حسب ضخامت آنها و تعیین می شود. به عنوان مثال اندازه موزاییک تك لايه در مقایسه با اندازه موزائيك دو لايه متفاوت است. معمولا ما در این حوزه با دو اصطلاح” ابعاد کاری موزاییک، ابعاد واقعی موزاییک “روبرو هستیم که در ادامه به توضیح هر دو خواهیم پرداخت.

ابعاد موزاییک
موزاییک هندسی

ابعاد كاري اصطلاحی است که در واقع از طرف کارخانه یا همان تولید کننده بر روی فاکتورها و بر روی موزاییک درج می شود. این ابعاد باید مطابق با ابعاد واقعی موزاییک ها باشند. اما ابعاد واقعي اصطلاحی است که معمولا در اندازه گیری توسط کارفرما و پیمانکار بدست مي آيد. به هر حال دانستن و آگاهی از هر دو ابعاد می تواند کمک زیادی به شما کند.

اگر برای خرید موزاییک به بازار مصالح فروشی مراجعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که طبقه بندي خاصی برای موزاییک ها وجود دارد به عنوان مثال:موزاییک سيماني ساده، موزاییک شياردار، موزاییک سنگ دار، موزاییک شسته، موزاییک پلیمری، موزائیک پرسی و… .

درواقع جنس موزاییک و مصالح به کار برده شده برای تولید موزاییک ها و مقدار فشار قابل تحمل توسط موزاییک ها، می تواند تاثیر زیادی بر ابعاد موزاییک داشته باشد.


برای اطلاع از قیمت موزاییک به مقاله قیمت انواع موزاییک حیاط مراجعه کنید.


تعیین ابعاد موزاییک
موزاییک حیاط

مهمترین فاکتور برای تعیین ابعاد موزاییک ؟

بر حسب استاندارد های موجود ابعاد و ضخامت لایه رویی انواع موزاییک دیواری حداقل ۴ میلی متر و ابعاد و ضخامت لایه رویی انواع موزاییک زمین حداقل ۸ میلی متر است. البته مهمترین فاکتور برای تعیین ابعاد موزاییک جدول زیر است که سازه و تولید کننده موظف به رعایت آن است.

ابعاد رواداري
طول ۳/۰ %  ±
عرض ۳/۰ %  ±
ضخامت

۲±  ميلي متر (براي موزاییک هایی که ضخامت آنها كمتر از ۴۰ ميلي متر است)

۳±  ميلي متر (براي موزاییک هایی ضخامت آنها بيشتر از ۴۰ ميلي متر است)

 

از متداول ترین موزاییک های موجود در مراکز فروش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزاییک های موجی حیاط از جنس مرمر دارای طرح: ۴۰ در ۴۰ سانتی متر
  • موزاییک های آجرنما از جنس مرمر دارای طرح: ۴۰ در ۴۰ سانتی متر
  • موزاییک ساده بدون طرح:  ۳۰ در ۳۰ سانتی متر
  • موزاییک  صنعتی طرح دار و بدون طرح مخصوص کف و دیوار: ۳۳×۳۳ – ۴۰×۴۰ – ۵۰×۵۰ – ۶۰×۶۰


ابعاد موزاییک پیاده رو
ابعاد و سایز انواع موزاییک

موزاییک پیاده رو

سایز موزاییک

البته ابعاد و اندازه موزاییک ها به اینجا ختم نمی شود و تولید کننده بر حسب نیاز مصرف کننده می تواند این محصول را در ابعاد سفارشی نیز تولید کند.

معمولا انتخاب ابعاد موزاییک بر حسب کاربری، نوع پروژه و مکانی است که قرار است موزاییک در آن استفاده شود. شما می توانید برای خرید انواع موزاییک و انتخاب ابعد آنه از یک مهندس فنی و یا یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

سایز موزاییک تنها به ویژگی فنی مانند، تحمل وزن و فشار مربوط نمی شود و تاثیر بسیار زیادی در زیبایی فضا نیز دارد. معمولا موزاییک های دیواری هر اندازه بزرگتر باشند، بهتر دیده می شوند و فضای داخلی را جذاب تر می کنند، برعکس موزاییک های کف در ابعاد کوچک تر جذاب تر هستند و می توانند فشار زیادی را نیز تحمل کنند.

تاریخچه استفاده از موزاییک و ابعاد مورد استفاده موزاییک در دوران گذشته؟

موزاییک یک ترکیب هنری است که از عناصر کوچک، مربع، رنگی یا بدون رنگ تشکیل شده است که می تواند از سنگ، سرامیک یا مواد دیگر باشد. به دلیل دوام موادی که به طور کلی استفاده می شود، موزاییک ها را می توان در فضای باز و همچنین داخل منزل قرار داد، در هر دو دیوار و کف استفاده کرد، و برخی حتی تا زمانی که در زیر خاک دفن شده اند، برای هزاران سال زنده مانده اند.

ساخت موزاییک هنری باستانی است که در طول تاریخ مرسوم بوده است. امروزه موزاییک های معاصر در مکان های عمومی، بیرون ساختمان ها، حمام ها، زمین های بازی و پارک ها دیده می شوند.

موزاییک ها جنبه مهمی از هنر بیزانس را نیز تشکیل می دهند و از قرن چهارم میلادی عمدتا برای اهداف مذهبی برای به تصویر کشیدن مسیح، مریم مقدس و سایر مقدسات مورد استفاده قرار می گرفتند. موزاییک های بیزانس بسیار درخشان بوده و با استفاده گسترده از رگه های طلایی رنگ با برگ های طلا و نقره که در میان لایه های سنگ و شیشه قرار گرفته اند، مشخص می شود. البته در دوره های دیگر نیز این مصالح از اهمیت بالایی برخوردار بودند.

سایز بندی موزاییک در دوران گذشته به این شکل بود که در محوطه های روباز و باستانی معمولا از سنگ های تراش خورده بسیار بزرگ بیش از ۱ متر استفاده می کردند که معمولا در ورودی سازه ها به کار می رفت، آنها با ترکیبی از رنگ های طبیعی به کار برده می شدند. اما برای زیبایی هر چه بیشتر فضای داخلی از موزاییک های با ابعاد به نسبت کوچکتر استفاده می کردند.


برای اطلاع از روش ساخت و تولید موزاییک اینجا کلیک کن.


ابعاد موزاییک
خرید موزاییک

معتبرترین ارائه دهنده انواع موزاییک در ابعاد مختلف و استاندارد؟

مجموعه ما بی انتها ترین و مجلل ترین موزاییک های موجود در بازار فروش را در اختیار شما قرار می دهد. موزاییک های عرضه شده در این این مجموعه از طریق ترکیبی از عناصر هندسی به بهترین شکل ممکن و با ظاهری زیبا طراحی و تولید شده اند، این موزاییک ها رفتارهای پویایی دارند و در فضا به خوبی حس می شوند.

اگرچه همه آنها کاملاً مسطح هستند، اما شکل ظاهری عنصری منحصر به فرد تحریک کننده را به وجود می آورد که طراحی داخلی را به سطح دیگری می رساند.

شما می توانید موزاییک مناسب خود را در اندازه های مختلف و متناسب با پروژه خود از این مجموعه انتخاب کنید. تنوع موزاییک ها در این مرکز بسیار گسترده است و شما می توانید با قیمت ارزان، بهترین و مناسب ترین موزاییک ها را از ما خریداری کنید. به دلیل فروش بی وایطه و داشتن بهترین خط تولید شرکت ما برای شما بهترین انتخاب خواهد بود .

استاندارد 755 در موزاییک مناسب و مرغوب

استاندارد 755 به مجموعه ای ویژگی ها گفته میشود که به شرح زیر است و یک موزااییک باید این ویژگی ها را در خود داشته باشد:

  •  ابعاد‌: ابعاد موزاییک بر طبق سفارش مشتریان قابل تغییر است . اما رواداری ابعاد برای طول و عرض یک موزاییک مرغوب مقدار 1± میلی متر است و ضخامت آن تا 20 میلیمتر مقدار ترلانس 2± میلی متر را دارد . برای ضخامت های بیشتر عدد ترلانس به 3± میلی مت میرسد.
  • مقاومت خمشی : مقاومت خمشی موزاییک ها ازمایش می شود و نباید از 40 کیلوگرم بر سانتی متر مربع کمتر باشد .
  • سایش موزاییک: میانگین طول سایش نمونه آزمایشگاهی نباید از 30 میلیمتر بیشتر شود. مقاومت سایشی موزاییک یکی از مهمترین مشخصه ها برای کیفیت بالا می‌باشد. نباید به گونه ای باشد که پس از گذشت مدتی موزاییک شکل و فرم خود را از دست بدهد و با رفت و آمد و عبور  عابرین ساییده شود.
  • جذب آب : میانگین جذب آب موزاییک مرغوب باید به مقدار 8 درصد وزن آن باشد. عددی بیشتر از این نشان دهنده کیفیت پایین تر خواهد بود. جذب آب تاثیر بسیار زیادی در مانایی و طول عمرموزاییک دارد.
  • مقاومت در مقابل خوردگی : موزاییک ازمایش شده نباید پس از اتمام ازمایشات دچار ترک، پوسته شدن ،ریزش دانه و … شده باشد. وجود این موارد نشان دهنده این است که موزاییک مورد نظر از کیفیت قابل توجهی برخوردار نمی باشد.

ابعاد موزاییک ایرانی

موزاییک های ساده ایرانی که همگی ما حتما در طول عمر خود یک بار هم که شده رو این موزاییک ها قدم گذاشته و راه رفتیم. از این موزاییک های برای کف حیاط، پشت بام و گاهی در ورودی حیاط های قدیمی استفاده می‌شود. معمولا رنگ زمینه این موزاییک ها سفید بوده و نقاطی با اندازه های نامنظم به رنگ مشکی و یا سفید روی این سطح سفید قرار دارد.

موزاییک ساده ایرانی در 30*30  و 40*40 تولید می‌شود. لعابی که روی سطح اینن موزاییک قرار گرفته تشکیل شده از موادی مثل سیمان خاکستری، سنگ، پودر سنگ، سنگ ریزه های ریخته ای سیاه و ستگ سفید می‌باشد. میتوان به صورت سفارشی میزان وجود سنگ ریزه در نماسی موزاییک را کم یا زیاد کرد.

معمولا یکی از مقرون به صرفه ترین انتخاب ها در موزاییک برای کف حیاط پشتی و انباری، موزاییک ایرانی ساده است. می‌توانید برای مکان هایی که زیاد در معرض دید نیست و یا طراحی خاصی برای آن در نظر گرفته نشده از این موزاییک اقتصادی استفاده کنید.

بهترین ابعاد موزاییک

نمی‌توان با یک شاخصه کلی بیان کرد که بهترین ابعاد برای خرید موزاییک کدام است. اما می‌توانیم به صورت کلی مزایا و معایب سایز بزرگ و کوچک موزاییک را مورد بررسی قرار دهیم. به صورت کلی موزاییک هرچه قدر کوچک تر باشد، مقاومت بیشتر ی نسبت به فشار دارد. درواقع موزاییک ها با ابعاد کوچکتر تحمل وزن بهتری دارند و محکم تر هستند.

موزاییک های کوچکتر معمولا (نه همیشه) قیمت ارزان تری دارند. شکل دهی و یا انجام طراحی خاص با استفاده از چیدمان توسط موزاییک های کوچک خیلی بهتر انجام می‌شود. تولید موزاییک های کوچک بهتر هست. در مقابل اجرا موزاییک با ابعاد کوچیک تر زمان بر هست و مدت زیادی طول میکشه که طرح کامل بشه.

موزاییک هایی با ابعاد بزرگتر سرعت بسیار بالایی برای اجرا دارند. اما مقاومت زیادی در برابر فشار ندارد. اگر در کفسازی شما یک عدد از موزاییک ها با ابعاد بزرگ دچار شکستگی یا اشکال شود، مساحت زیاد از کف بدون پوشش باقی می‌ماند. زیبایی کفپوش های بزرگ را نمی‌توان نادیده گرفت. قطعا برای اجرا در مساحت های بزرگ مثل مراکز خرید، فرودگاه ها و … استفاده از موزاییک ها با ابعاد بزرگ تر به صرفه تر(به صرفه در زمان اجرا و هزینه) خواهد بود.

ابعاد موزاییک

اندازه موزاییک واش بتن

اندازه موزاییک واش بتن در ابعاد مختلفی ساخته و عرضه می‌شود. تعیین اندازه موزاییک به شرکت‌های سازنده و عرضه‌کننده بستگی دارد. اما به‌صورت کلی ضخامت واش بتن 4 تا 5/4 سانتی‌متر هستند و به‌صورت پیش‌فرض و معمولی اندازه موزاییک واش بتن 30*60 سانتی‌متر می‌باشد.

اندازه موزاییک واش بتن متفاوت است و در اندازه‌های مختلفی تولید می‎‌شود. عموماً اندازه موزاییک در 30*30 – 40*40 – 50*50 – 30*60 – سانتی‌متر تولید می‌شود.

باتوجه‌به کاربرد واش بتنی و محلی که می‌خواهیم از آن استفاده کنیم، ابعاد، طرح و رنگ محصول را انتخاب می‌کنیم. هر رنگ کاربرد مخصوص خود را دارد. معمولاً رنگی که برای استخر خصوص به کار می‌رود، در پیاده‌روها به کار برده نمی‌شود. برای نمونه رنگ‌های تیره برای مکان‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد مناسب‌تر هستند و در رنگ‌های روشن‌تر برای محل سکونت بیشتر استفاده می شو.

باتوجه‌به کاربرد و محلی که می‌خواهیم، طرح و اندازه واش بتن را انتخاب می‌کنیم. برای مثال برای استخر اندازه موزاییک و رنگ آن اندازه موزاییک و طرح و رنگ برای پیاده استفاده نمی‌شود. معمولاً برای مکان‌های پر رفت‌وآمد اندازه موزاییک واش بتن متوسط است و از رنگ تیره استفاده می‌شود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *