روش های تولید موزاییک | روش های ساخت موزاییک

روشهای تولید انواع موزاییک | ویبره ای - پرسی

در این محتوا قصد داریم تا شما را با نحوه ی ساخت و معرفی انواع روش های تولید موزاییک  آشنا کنیم, و به بررسی معایب و مزایای هر کدام از این روش های مختلف تولید موزاییک بپردازیم, پس با ما تا انتهای بررسی اجمالی  تولید روش های موزاییک همراه باشید. برای ساخت این محصول دو روش وجود دارد روش اول به روش ساخت پرسی و روش دوم به صورت لرزشی و ویبره ای می باشد. در حقیقت می توان گفت که موزاییک یک نوع کف پوش متراکم از جنس بتن می باشد که این تراکم خود را به وسیله ی فشار پرسی و با از طریق لرزش و ویبره به دست می آورد.

روش های تولید موزاییک سازی

روش پرسی تولید موزاییک:

یکی از روش های موزاییک سازی روش پرسی است. این موزاییک ها از دو لایه تشکیل شده است در صورتی که موزاییک هایی که با استفاده از روش ویبره ای یا لرزشی می باشد از یک لایه تشکیل شده است. در این روش از دستگاه های پرس جهت ایجاد تراکم در سیمان استفاده می شود. و موزاییک هایی که مطابق با این مدل از روش های موزاییک سازی ساخته می شود موزاییک پرسی می گویند.  در طول مدت زمان انجام  پروسه ی ساخت و تولید موزاییک پرسی به عنوان یکی از روش های موزاییک سازی, در ابتدا مواد تشکیل دهنده به صورت دو لایه پشت سر هم در قالب های خاصی که با آلیاژ اختصاصی هستند ریخته می شود و بعد این لایه ها به همراه بخار و به وسیله ی دستگاه های پرس که به شکل تمام اتوماتیک هستند متراکم می شود.

بعد از انجام و اتمام عمل هیدراتاسیون و کیورینگ روی سیمان هایی که در بر روی موزاییک های پرسی قرار دارند نوبت انجام شست و شوی لایه ی بیرونی آن موزاییک ها با استفاده از دستگاه های مخصوص ساب می باشد که موجب نمایان شدن سنگدانه های آن و رنگ موزاییک های پرسی می شود. مزایایی موزاییک های که با استفاده از روش های موزاییک سازی به صورت پرسی ساخته می شود به این صورت است که از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند و در مقابل فرسایش های طبیعی و یخ زدگی بسیار مقاوم می باشند و از همه مهم تر این موزاییک ها دارای قابلیت تبدیل به نانو را برخوردار هستند.

تولید موزاییک به روش پرسی
تولید موزاییک به روش پرسی

روش لرزشی تولید موزاییک:

یکی دیگر از انواع روش های موزاییک سازی, روش لرزشی و یا همان روش تولید موزاییک ویبره ای می باشد. این نوع موزاییک ها کاربرد خیلی زیادی را در کشورهای اروپایی نظیر آلمان و ایتالیا دارد, در طول انجام این پروسه برای تولید موزاییک به هیچ عنوان بر روی موزاییک فشاری وارد نمی شود. در این مدل از روش های موزاییک سازی جهت یکنواخت کردن موزاییک ها از دستگاه های لرزاننده استفاده می شود. در همین راستا ذکر این موضوع از قاعده مستثنی نمی باشد که در طول انجام این فرایند به عنوان یکی از روش های تولید موزاییک دیگر نیازی به ساب خوردن موزاییک ها نمی باشد چون در طول ساخت این موزاییک ها فشارهای لرزشی که بر روی آن وارد می شود دیگر نیازی برای ساب خوردن  آن ها وجود ندارد.

تولید موزاییک به روش ویبره ای
تولید موزاییک به روش ویبره ای

مراحل تولید موزاییک ویبره ای ( لرزشی)

مراحل تولید موزاییک های لرزشی یا ویبره ای که یکی از روش های تولید موزاییک می باشد به این صورت است که تمامی مواد اولیه ی آن ها در ابتدای شروع پروسه ی تولید با هم مخلوط و ترکیب می شود و بعد در قالب های مخصوص پلاستیکی توسط دستگاه های اندازه گیری مواد مورد نیاز برای تولید این مدل موزاییک با پیمانه ب مخصوص ریخته می شود و در آخر بر روی نوارهای نقاله قرار می گیرند.

نقش لرزاننده را در این مدل از روش های تولید موزاییک به وسیله ی نوار نقاله صورت می پذیرد و نقش لرزاننده را نوار نقاله ایفا می کند. در آخرین مراحل موزاییک ها نزدیک به 5 تا 6 ساعت نگهداری شده تا به این صورت خشک شوند. و نهایتا موزاییک ها ساخته شده با روش لرزشی از قالب در آورده شده  و به بازار فروش عرضه می شود. از مزیت های موزاییک های ساخته شده با استفاده از روش های تولید موزاییک به صورت ویبره ای یا لرزشی در این است که این موزاییک ها به دلیل سطح صافی که در اثر لرزش به دست می آورند دیگر نیازی به ساب خوردن ندارند.

تولید موزاییک به روش ویبره ای
تولید موزاییک به روش ویبره ای

موزاییک | موزائیک

همه ی ما تا به حال با انواع موزاییک ها در متریال های متفاوت برخورد داشته ایم, اگر بخواهیم تعریف ساده ای از آن داشته باشیم باید بگوییم که, به کف پوش هایی متراکم و فشرده ای که مواد تشکیل دهنده ی آن ماسه و سیمان و آب و پودر سنگ و یا سنگدانه باشد موزاییک گفته می شود.  موزاییک ها بسیار کاربردی هستند و در صنعت ساختمان سازی جایگاه ویژه ای را برای خود دارند و به صراحت می توان گفت که در همه ی ساخت و سازها بدون استثنا از آن استفاده می شود.

البته ذکر این موضوع خارج از قاعده نمی باشد که موزاییک ها دارای مدل های متفاوتی هستند که از هر مدل از آن ها برای قسمت های خاصی از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. موزاییک ها به دلیل این که از بتن فشرده ساخته می شود طرح ها و مدل های بسیار متفاوتی دارد برای همین علت به راحتی هم می توان از آن ها در فضاهای بیرونی استفاده کرد و هم از این موزاییک ها می توان در محیط های داخلی استفاده و نصب کرد.


مقاله پیشنهادی: موزاییک چیست؟ – انواع موزاییک


لایه های تشکیل دهنده موزاییک

موزاییک ها دارای دو لایه ی اصلی هستند که لایه ی زیرین دارای ضخامت زیادتری بوده که فشار بالاتری را نیز متحمل می شود. مواد تشکیل دهنده ی لایه ی زیرین از جنس سیمان و ماسه و ترکیبی از آب ساخته می شود, ولی لایه ی رویی آن از پودر سنگ و آب و سیمان ساخته شده است و این لایه دقیقا همان لایه ای است که ما آن را مشاهده می کنیم, در همین راستا برای زیباتر کردن جلوه ی ظاهری آن از ترکیبات رنگی و طرح ها و نقش های متفاوتی استفاده می کنند.

ساخت موزاییک درجا

موزاییک درجا، نوعی متفاوت از بتند ریزی کف است که مراحل تولید و ساخت موزاییک درجا به چند مرحله تولید می‌شود. برای نمونه دولایه کار در سه مرحله برای ساخت موزاییک درجا استفاده می‌شود. مرحله اول آن بتن‌ریزی است و سپس مرحله دوم یعنی اجرای لایه موزاییکی انجام و مرحله آخر و سوم این است موزاییک را صیقلی و ساب می‌زنند. برخی برای زیبایی از سنگ‌دانه‌های رنگی، بتن رنگی و پودرهای رنگ در مراحل ساخت موزاییک درجا استفاده می‌کنند.

ابعاد موزاییک


این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *